Aloitetaan hyvistä ja huonoista puolista.
HYVÄT
+ Panostajalla hyvä näyttö omistajiensa huomioon ottamisesta
+ Osinkotuotto ollut kovaa luokkaa
+ Flexim Security sekä Kopijyvä kasvavat kovaa vauhtia ja niistä on odotettavissa rahakas exiitti. Takoma onnistuessaan myös Panostajan suurimmista tytäryhtiöistä toisi mojovan tuoton.
+ Sukupolven vaihdokset yrityksissä, Panostajalle potentiaalisia yritysostokohteita riittää läjäpäin. Haasteena löytää ne helmet joita Panostaja todella tarvitsee.
+ Yrityskauppamarkkinat kehittymässä suotuisastiHUONOT
- Verotuspäätökset, mahdollisesti myös sukupolven vaihdos-yrityksiin luvassa huono päätös?
- Tytäryhtiöt pääasiassa melko suhdanneherkkiä, toisaalta tämän voi lukea myös hyviin puoliin.
- Tytäryhtiöiden tuloksenteko jynnää alhaalla, parannusta kuitenkin odotettavissa suotuisilla markkinoilla?
- Osakkeen hinta hieman hankalasti määriteltävissä, johtuen tuloksenmuodostuksesta. Exitti-vuosina luvassa arvonnousua ja muhkeita osinkoja, nyt pääasiassa tytäryhtiöiden tuloksentekoon perustuva P/E näyttäisi hieman korkealta.
- Onko pallo hallussa? Kaikki exitit eivät ole menestystarinoita, ja yhtiö on laajentunut kovasti viime vuosina. Laajentuminen tuo myös haasteita.
Panostajahan on siis yhtiö, jonka liikeideana on ostaa huopiensa alle muita yhtiöitä ja kasvattaa ne tukemalla alansa parhaiden joukkoon. Tuloksenteko muodostuu tytäryhtiöistä sekä exitti/myyntivaiheessa saatavasta tulosta.
Panostajan kaltaisessa yhtiössä on erityisen tärkeää, että yhtiön sisäinen viestintä on hyvässä kunnossa. Haastattelin sähköpostin välityksellä Panostajaa koskien Panostajan sisäistä viestintää. Seuraavaksi otteita haastattelusta.
Panostajan sisäinen viestintä koko konsernin henkilökunnalle, joita niitäkin löytyy tästä Helsingin pörssin pienestä yhtiöstä peräti noin 1100 työntekijän verran, järjestetään osavuosikatsauksen julkistuksen jälkeen jakamalla Panostajan konsernin sisäinen newsletter, jossa käsitellään ajankohtaisia asioita sekä konsernin toteutuneen kvartaalin keskeisiä tapahtumia ja lukuja.
Tämän lisäksi Panostajasta ystävällisesti vastannut talousjohtaja mainitsee, että konsernissa on erillinen toimitusjohtajajakelu sekä talousvastaavajakelu. Tämä onkin tärkeää, koska Panostajaan kuuluu tytäryhtiöiden omat toimitusjohtajat, ja case Lämpö-Tukku kertonee oman osuutensa. Panostaja mainitsee myös että jokainen liiketoiminta-alue erikseen järjestää tämän lisäksi omalle henkilökunnalleen lisäviestintää tarpeen mukaan.
Panostaja tiedostaa sisäisen viestinnän tärkeyden ja pitää sitä ajoittain jopa tärkeämpänä kuin ulkoista viestintää. Sisäisen viestinnän ja ulkoisen viestinnän on oltava synkronissa keskenään.
Panostaja vastaanottaa palautetta sisäisestä viestinnästä henkilökunnalta sekä kehitysprojektien yhteydessä ulkoisiltakin kumppaneilta. Palautteen saanti on tärkeää, jotta toimintaa voitaisiin kehittää.
Minua lisäksi kiinnosti se, että onko Panostaja harkinnut sosiaalisen median hyödyntämistä Panostajan näkökulmasta. Panostajan tytäryhtiöillähän löytyy Facebook ja Twitter-tilejä, mutta itse Panostajalta ei vielä vastaavia tilejä löydy. Siellä voisi kirjoitella muun muassa tytäryhtiöiden kuulumisia, markkinanäkemyksiä yms. ottaen huomioon pörssiyhtiöiden säännöt. Panostaja mainitseekin tämän rajaavan kirjoittelua jonkin verran, mutta kertoo että Panostajan sosiaalisen median hyödyntämistä ollaan harkittu ja asiaa tutkitaan parhaillaan.
Sanoisin että sisäinen viestintä Panostajan kaltaisessa yhtiössä on haastavaa, mutta nykyisten päätelmieni mukaan Panostaja on toistaiseksi suoriutunut hyvin. Panostajalla tiedetään sisäisen viestinnän tärkeys, minkä eteen on tehty paljon työtä.
Kiitokset Panostajalle haastattelusta! Toivoisin myös kommentteja lukijoilta, jotta voitaisiin jatkaa blogikirjoituksen aihetta keskustelun muodossa, kun tarkoituksena on kuitenkin pitää itse blogikirjoitukset lyhyeinä ja tiiviinä. Jotainhan varmasti unohtui mainita, joten tuokaahan te niitä kehiin. :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti